LCD 17" jaki??
Mateusz Grzesiak
2003-10-22 20:01:24 UTC
Witam!

1. Czy moglibyscie polecic jakis dobry monitor LCD 17"? Ma sluzyc do
ogladania filmow, czasem do grania + praca "studencka" (gg? ;-) )
Rodzice kolezanki uparli sie, ze zdrowe oczy sa najwazniejsze i z tym
haslem na ustach sa gotowi wydac (prawie) kazda ilosc pieniedzy.. a ja sie
na lcd-kach nie znam..

2. Na co zwrocic uwage przy zakupie (wyborze)? Geometrii to chyba
ustawialnej nie ma? Jasnosc, odswiezanie matrycy, co jeszcze??
Jak trwale wlasciwe sa te monitory? Bo zalozenie jest takie, ze lepiej
wydac teraz wiecej i miec monitor na lata... ale mam watpliwosci, czy to w
przypadku LCD zadziala...

Pozdrawiam Serdecznie!
Mateusz G
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-22 20:23:04 UTC
Post by Mateusz Grzesiak
1. Czy moglibyscie polecic jakis dobry monitor LCD 17"?
Temat się przewija kilka razy na tydzień. Poszukaj wstecz a znajdziesz
masę wskazówek jak kupować LCD.
Post by Mateusz Grzesiak
Ma sluzyc do
ogladania filmow, czasem do grania + praca "studencka" (gg? ;-) )
Jesli do rozrywki, to głównym parametrem musi być czas reakcji
wyswietlacza i związane z nim "smużenie" obrazu. Im szybszy tym
lepszy. Znakomitym (i do tego niedrogim) jest np NEC LCD 1701z czasem
16ms.
Post by Mateusz Grzesiak
Rodzice kolezanki uparli sie, ze zdrowe oczy sa najwazniejsze i z tym
haslem na ustach sa gotowi wydac (prawie) kazda ilosc pieniedzy..
I bardzo dobrze. Oby więcej było takich rodziców, a nie takich którzy
wydają kopę kasy na komputer i najtańszą kineskopową "siedemnastkę",
bo "gigaherce" ważniejsze niż dobry monitor.
Post by Mateusz Grzesiak
a ja sie
na lcd-kach nie znam..
Nie szkodzi. Wystarczy że wybierzesz średni model dobrej firmy. Dobrej
znaczy: Eizo, Viewsonic, Iyama, Nec. Niekoniecznie w tej kolejnosci.
Post by Mateusz Grzesiak
Geometrii to chyba ustawialnej nie ma?
Większość dobrych monitorów robi to samoczynnie. Słabsze trzeba
ręcznie poprawić.
Post by Mateusz Grzesiak
Jasnosc, odswiezanie matrycy, co jeszcze??
To akurat nie jest istotne. Za to ważne: kontrast, równomierność
oświetlenia, ostrość obrazu, gwarancja, brak złych pikseli.
Post by Mateusz Grzesiak
Jak trwale wlasciwe sa te monitory?
Na pewno zdecydowanie bardziej trwałe niż kineskopowe.
--
Tom

www.nec-poland.com
tom(malpa)nec-poland.com, gg:189335
Michał Młynarczyk
2003-10-22 20:33:36 UTC
Tomasz napisał/a...
Post by Tomasz Jurgieleiwcz
Nie szkodzi. Wystarczy że wybierzesz średni model dobrej firmy. Dobrej
znaczy: Eizo, Viewsonic, Iyama, Nec. Niekoniecznie w tej kolejnosci.
Tak z czystej ciekawości - czemu nie Samsung?
--
Michał Młynarczyk / ***@telefon.gsm.pl
http://forum.onet.pl
trzmiel
2003-10-22 20:39:00 UTC
Post by Michał Młynarczyk
[...]
a co z LG ? az takie kiepskie robia LCD ?

pzdr.
trzmiel
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-22 20:59:19 UTC
Post by trzmiel
Post by Michał Młynarczyk
Tak z czystej ciekawości - czemu nie Samsung?
a co z LG ? az takie kiepskie robia LCD ?
No tak... zaraz się okaże, że poczuli się urażeni wszyscy szczęścliwi
posiadacze monitorów na A, B .... X, Y, Z :-)

trzmiel
2003-10-22 21:03:12 UTC
Post by trzmiel
Post by Michał Młynarczyk
Tak z czystej ciekawości - czemu nie Samsung?
a co z LG ? az takie kiepskie robia LCD ?
No tak... zaraz się okaże, że poczuli się urażeni wszyscy szczęścliwi
posiadacze monitorów na A, B .... X, Y, Z :-)
nie jestem i nie bylem uzytkownikiem zadnego monitora firmy LG. tez
zastanawiam sie nad zakupem LCD i LG biore pod uwage ze wzgledu na mozliwosc
upustu cenowego. widzialem tez interesujacy mnie model podczas pracy (nie na
polce sklepowej) i wydaje mi sie calkiem OK. Nie wiem tylko jak z ich
awaryjnoscia, wiarygodnoscia parametrow (LG podobnie jak NEC podaje czas
reakcji matrycy 16ms) oraz serwisem.

pzdr.
trzmiel
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-22 20:54:47 UTC
Post by Michał Młynarczyk
Tak z czystej ciekawości - czemu nie Samsung?
Podałem firmy, których autorytet, pozycja rynkowa, doświadczenie i
zaplecze serwisowe w dziedzinie technik wizyjnych, w tym
profesjonalnych, są niepodważalne. To są po prostu liderzy rynku
monitorów.

Michal Dubas
2003-10-22 21:07:18 UTC
Post by Michał Młynarczyk
[...]
A jak jest w takim razie jest z Sony? Jestem trochę zdziwiony, że ich
nie wymieniłeś... Szczerze mówiąc mam bardzo dobre zdanie o tej firmie,
natomiast nie wiem, jakiej jakości robią LCD...
Przymierzam sie właśnie do 15" SDM-HS53.
\ Pozdrowienia \ michaldubas(at)f(kropka)pl \
\ Michał Dubas \ gadu-gadu: 375750 \
Lucjan
2003-10-22 21:28:01 UTC
Post by Michał Młynarczyk
[...]
To moze ja... Sony robi wszystko, prawie tak jak Philips :)))
A jak ktos robi wszystko, to...

Pozdrawiam
Lucjan

P.S. Spokojnie, to tylko prowokacja :)
azbest
2003-10-22 23:08:12 UTC
gdyby Daewoo nie mialo klopotow finansowych tez by produkowalo ;)
Waldeusz
2003-10-23 07:43:05 UTC
Post by Lucjan
To moze ja... Sony robi wszystko, prawie tak jak Philips :)))
A jak ktos robi wszystko, to...
Ble, ble, ble ;)

Akurat mam troche rzeczy Philipsa
od telewizora przez czajnik po zarowki kompaktowe
i jestem zadowolony z tych produktow

Na ogol wiekszosc firm ma produkty
dla klienta o roznych wymaganiach i zasobnosci portfela
wiec nie uogolniajmy ze jesli Philip czy Sony robi wszystko to robi zle

Pozdrawiam
Waldeusz
Lucjan
2003-10-23 08:32:16 UTC
Post by Waldeusz
Post by Lucjan
[...]
Ja mam telewizor :)
Post by Waldeusz
Na ogol wiekszosc firm ma produkty
dla klienta o roznych wymaganiach i zasobnosci portfela
wiec nie uogolniajmy ze jesli Philip czy Sony robi wszystko to robi zle
Zgadza sie. Troche sobie zartowalem, ale np. jezeli mialem do wyboru
wieze Sony i wieze 'innej firmy, ktora nie robi tyle roznych rzeczy co Sony'
wybieram te drugą.
OK, ale to zdecydowanie off-topic.
Pozdrawiam
Lucjan
Michal Dubas
2003-10-23 08:52:18 UTC
Post by Lucjan
To moze ja... Sony robi wszystko, prawie tak jak Philips :)))
A jak ktos robi wszystko, to...
No tutaj się chyba trochę rozpędziłeś - AFAIK Sony zajmuje się produkcją
wyłącznie elektroniki audio-wizualnej, a nie tak jaj philips, dodatkowo
pralkami, lodówkami, czajnikami itp, itd...
Jest to więc firma raczej wyspecjalizowana, a jak nawet dzisiaj
porównuje zdjęcia z mojej starej Mavic'i z 1.3MP matrycą, z innymi, to
wiele nowych aparatów do pięt jej nie sięga.
Ale to już zdecydowanie off-topic :)
Mariusz
2003-10-23 13:38:23 UTC
Post by Lucjan
Post by Michal Dubas
[...]
Bzdury. SONY właśnie odeszło od robienia małych CRT (<22") i połozyło nacisk
na LCD.
Chyba tutaj reguła zawodzi. A poza tym takie są czasy, że trzeba robić
wszystko aby się utrzymać w rynku...
Mariusz
Lookasik
2003-10-23 07:29:28 UTC
Post by Tomasz Jurgieleiwcz
Jesli do rozrywki, to głównym parametrem musi być czas reakcji
wyswietlacza i związane z nim "smużenie" obrazu. Im szybszy tym
lepszy.
Pozwole sie niezgodzic. MIlem (nie)przyjemnosc pracowac ostatnio z 3 LCD
17`. Neovo, Nec 1760nx /16 ms/ i Belinka 101725. Na pierwszych dwoch przy
przewijaniu witryn smuzenie powodowalo bol oczy po minucie. Tylko na belince
nie zauwazylem tego mimo ,ze teoretycznie byla gorsza od poprzednikow. Moja
rada.... ogladaj zanim kupisz

pozdr
LUkaz
Lookasik
2003-10-23 07:31:58 UTC
Belinka to byla 101730 ///o ile dobrze pamietam/
Radoslaw Sokol
2003-10-23 07:38:43 UTC
Hi,
Post by Lookasik
[...]
A wyłaczyłeś bezsensowne płynne przewijanie w przeglądarce? :)
Ono ładnie wygląda na pierwszy rzut oka, ale potrafi męczyć
wzrok nawet na zwykłym monitorze...
| Radosław Sokół | mailto:***@magsoft.com.pl |
| | http://www.grush.one.pl/ |
\................... ftp://ftp.grush.one.pl/ ............../
Lookasik
2003-10-23 16:42:15 UTC
Post by Radoslaw Sokol
Post by Lookasik
[...]
prawdopodobnie nie wylaczylem /gdzie sie to wylacza??/.. pracowalem na
ustawieniach domyslnych. na crt zadnego smuzenia nie mialem a na niektorych
lcd to smuzenie doprowadzalo mnie do .....

pozdr
Lukasz
Sur
2003-10-23 21:04:01 UTC
Post by Lookasik
przewijaniu witryn smuzenie powodowalo bol oczy po minucie. Tylko na
belince
Dlatego też nie można dać się zwariować z tymi LCD.
- Smużenie po prostu jest i tyle, dopiero na NECu (i innych z tą matrycą,
np. Viewsonic) można rzeczywiście grać, kosztem innych parametrów
- kontrast wciąż (nawet 500:1 jak w moim Samsungu 171P) jest gorszy niż w
dwa razy tańszym CRT,
- piksele w kształcie idealnych kwadracików też wcale nie są takie fajne.
- Mniejsza liczba wyświetlanych kolorów daje się zauważyć, czasami wyraźnie.

Piotr
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-23 23:08:21 UTC
Post by Sur
- Smużenie po prostu jest i tyle, dopiero na NECu (i innych z tą matrycą,
np. Viewsonic) można rzeczywiście grać, kosztem innych parametrów
Kosztem jakich parametrów?
Post by Sur
- kontrast wciąż (nawet 500:1 jak w moim Samsungu 171P) jest gorszy niż w
dwa razy tańszym CRT,
Guzik prawda. Przy zwyczajowo regulowanej jasnosci na minimum monitor
kineskopowy osiąga maksymalnie 300:1. Przy wyższej jasnosci tak "daje
po oczach" że nie da się pracować. Pewną poprawę zakresu jasności i
kontrastu osiąga się na monitorach z kineskopami Mitsubishi Diamontron
Super Bright gdzie są odrębne tryby pracy biurowej i rozrywkowej. Jak
ktoś nie wierzy, niech sprawdzi ile początkowych pasków szarości
obrazu tesowego znika w mroku w popularnym teście Nokii. Wszystko co
się zlewa jest zubożeniem kontrastu. Dla porównania w LCD takiej cechy
nie ma. Dobre monitory LCD osiągają praktyczny kontrast (nie tylko na
papierze) 450:1, 500:1 a najlepsze 600 i 700:1. Do tego subiektywne
odczucie kontrastu poprawia zwykle znikomy procent odbić świetlnych w
porównaniu do kineskopu, bo panel jest matowy.
Post by Sur
- piksele w kształcie idealnych kwadracików też wcale nie są takie fajne.
Zalezy od rozdzielczości, wielkosci panela i odległości od oczu. W
15-tkach nieco denerwuje, od 17 w górę zupełnie się tego nie widzi. To
oczywiście subiektywna opinia. Są ludzie, którzy nie są w stanie się
przyzwyczaić do drutów Trinitronowych, ale to na szczęście promile...
Post by Sur
- Mniejsza liczba wyświetlanych kolorów daje się zauważyć, czasami wyraźnie.
Eeee.... masz analizator barw w oku? Podobnie jak większość ludzi nie
widzi zubożonej palety barw w zdjęciach z cyfrówki, tak samo nie widzi
tego samego w LCD. Ta cecha rzeczywiscie przeszkadza w technice
profesjonalanej, np przygotowaniu obrazów do druku. Z tym że nalezy
przyjąć poprawkę że firmy tego typu kupują innej klasy sprzęty niż LCD
za 2 tys zł.

Sur
2003-10-24 00:02:28 UTC
Post by Sur
- Smużenie po prostu jest i tyle, dopiero na NECu (i innych z tą matrycą,
np. Viewsonic) można rzeczywiście grać, kosztem innych parametrów
Kosztem jakich parametrów?
NEC ma dosyć małe kąty rzeczywiste, tzn. ostro cieniuje przy patrzeniu pod
lekkim kątem góra/dół. Przynajmniej w porównaniu do mojego "wysokiego"
samsunga. Ma też trochę kłopotów z kolorami. Ale to tylko wrażenia
organoleptyczne z badań przed zakupem.
Post by Sur
- kontrast wciąż (nawet 500:1 jak w moim Samsungu 171P) jest gorszy niż w
Guzik prawda. Przy zwyczajowo regulowanej jasnosci na minimum monitor
kineskopowy osiąga maksymalnie 300:1. Przy wyższej jasnosci tak "daje
Sorry, ale czernie na dobrym kineskopie są po prostu dużo lepsze. Może nie
jest to dokładnie sprawa kontrastu, ale gdzieś w pobliżu
Post by Sur
- piksele w kształcie idealnych kwadracików też wcale nie są takie fajne.
Zalezy od rozdzielczości, wielkosci panela i odległości od oczu. W
Na dobrym CRT wygładzane literki są naprawdę gładkie (patrz liczba kolorów -
liczba odcieni szarości - metoda wygładzania), na LCD przy wygładzaniu
pojawiają się różne kolorki i schodki.
Post by Sur
- Mniejsza liczba wyświetlanych kolorów daje się zauważyć, czasami wyraźnie.
Eeee.... masz analizator barw w oku? Podobnie jak większość ludzi nie
Widać, tam gdzie dwa kolory (np. biele) mają praktycznie się zlewać, tutaj
nagle wyraźnie jeden od drugiego odstaje.

No i dlaczego do cholery ciągle tylko 1280 (nawet 19"), kiedy w notebookach
są już matryce 1600? Może pan NEC odpowie?

Piotr
Artur Czeczko
2003-10-24 11:11:50 UTC
Post by Sur
Sorry, ale czernie na dobrym kineskopie są po prostu dużo lepsze. Może nie
jest to dokładnie sprawa kontrastu, ale gdzieś w pobliżu
Tutaj się zgadzam w 100%. W ciemnym pomieszczeniu
czarny nie jest czarny, tylko jest podświetlony.
Dla mnie najmilsze chwile spędzone przy komputerze to oglądanie
filmów z pobliskiej wypożyczalni DVD. Miałem okazję porównać
jak wyświetla filmy mój NEC i LCD Acer kolegi i nie zamieniłbym
się. No, chyba że po to, żeby sprzedać Acera i kupić lepszego CRT. ;)

Pozdrawiam,
Artur
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-24 20:44:11 UTC
Post by Sur
[...]
Prywatnie to mam nieco inne doświadczenia z obserwacji, ale chyba nie
ma co się spierać.
Post by Sur
Na dobrym CRT wygładzane literki są naprawdę gładkie (patrz liczba kolorów -
liczba odcieni szarości - metoda wygładzania), na LCD przy wygładzaniu
pojawiają się różne kolorki i schodki.
Na CRT jest bardziej gładki bo pikselki nie mają ostrych krawędzi a są
zawsze nieco rozmyte. Z bliska widać dokładnie.
Post by Sur
No i dlaczego do cholery ciągle tylko 1280 (nawet 19"), kiedy w notebookach
są już matryce 1600? Może pan NEC odpowie?
Hmmm.... mnie to tez zastanawia. Pracowałem na 15" przy 1440 i jest
rewelacja. Luz, wszystko się mieści na pulpicie. Lubię jak jest dużo
miejsca. Gdyby tak była to stacjonarna 17-tka LCD - miód... Choć z
drugiej strony wcale nierzadko słyszę głosy że elementy w 1280 na
17-tkach są za małe (!) i trzeba skalować.

Slawomir Marczynski
2003-10-27 13:32:30 UTC
Post by Tomasz Jurgieleiwcz
Eeee.... masz analizator barw w oku? Podobnie jak większość ludzi nie
widzi zubożonej palety barw w zdjęciach z cyfrówki, tak samo nie widzi
Przypadkiem mamy analizator w oku. Calkiem niezly. Co prawda rozroznia
tylko trzy pasma, ale mi to wystarcza. I tak FYI: oko ludzkie to bardzo
precyzyjny instrument. Wspolpracuje z najlepsza siecia neuronowa.

A o wadach/zaletach monitorow LCD... ostatecznie uwazam LCD za
technologie nieco oszukancza - zwlaszcza nabijanie klinentow
w rzekome "gwarancje". Prawda jest taka, ze o ile np. na zwykly
telewizor/monitor gwarancja jest rzecza naturalna, to przy
sprzedazy LCD zmusza sie klientow do kupowania towaru, ktory
objety jest swego rodzaju "antygwarancja" - gwarantowane jest
bowiem w niej tylko naprawa tego, co i tak przytrafia sie
statystycznie z prawdopodobienstwem rzedu 10^-12 - natomiast
wmawiane jest, ze nie 100% sprawny monitor jest w pelni
sprawny.

Obraz... realnie ostry jak zyleta. I tylko tyle. Reszte
potrafia monitory CRT znacznie lepiej.
Artur Czeczko
2003-10-27 13:52:22 UTC
Post by Slawomir Marczynski
Obraz... realnie ostry jak zyleta. I tylko tyle. Reszte
potrafia monitory CRT znacznie lepiej.
Jeszcze geometria, ilość zajmowanego miejsca na biurku
i pobór energii - to są niezaprzeczalne zalety monitora LCD.
A co do wpływu na wzrok - czytałem niedawno wypowiedź
pewnego okulisty (dla zainteresowanych mogę odszukać
i podać źródło). Dlaczego praca przy monitorze szkodzi
na wzrok? - Dlatego że patrzymy bardzo długo na coś, co jest
w stałej odległości, więc mięśnie odpowiedzialne za
akomodację oka nie pracują, przez co działają coraz
gorzej.
A jeśli tak, to nie ma żadnego znaczenia, czy to jest
LCD, CRT czy książka...

Pozdrawiam,
Artur
Slawomir Marczynski
2003-10-27 14:14:56 UTC
Post by Artur Czeczko
Jeszcze geometria, ilość zajmowanego miejsca na biurku
i pobór energii - to są niezaprzeczalne zalety monitora LCD.
Geometria? Bynajmniej. Wspolczesne CRT maja wiecej niz
przyzwoita geometrie.

Miejsce? Fakt. Najwiecej go, gdy biurko puste: ani CRT,
ani LCD ani jakiegos tam komputera. LCD jest /troche/
mniejszy - ale PrivateEye jest jeszcze mniejsze (helmet).

Pobor energii? Ok. Przez 10 lat LCD nie zarobi swoja
oszczednoscia na swoja cene.
Post by Artur Czeczko
A co do wpływu na wzrok - czytałem niedawno wypowiedź
pewnego okulisty (dla zainteresowanych mogę odszukać
i podać źródło). Dlaczego praca przy monitorze szkodzi
A ja czytalem podreczniki okulistyki. Fakt. Oczy.
One psuja sie. Soczewki, siatkowka, szklistka... ba!
psuje sie nawet kora wzrokowa. Tyle ze _dobry_ CRT daje
obraz rownie szkodliwy/nieszkodliwy jak _dobry_ LCD.
Twierdzenie iz jest inaczej opiera sie na mistycznej
wierze w potege rozwiazan drozszych.
Post by Artur Czeczko
na wzrok? - Dlatego że patrzymy bardzo długo na coś, co jest
w stałej odległości, więc mięśnie odpowiedzialne za
akomodację oka nie pracują, przez co działają coraz
gorzej.
Geez. Po co ci akomodacja? Pomysl o slepocie. I to takiej
przy ktorej zanim oslepniesz bedziesz troche wyl z bolu...
Bez akomodacji widzi sie calkiem niezle. Bez siatkowki
- wcale.
Post by Artur Czeczko
A jeśli tak, to nie ma żadnego znaczenia, czy to jest
LCD, CRT czy książka...
I tu masz racje. Choc oczywiscie zepsuty CRT ("naelektryzowany")
to doslownie zabojca oczu. Podobnie pewnie jak przekontrastowany
LCD.
thraxx
2003-10-27 20:31:33 UTC
Post by Slawomir Marczynski
I tu masz racje. Choc oczywiscie zepsuty CRT ("naelektryzowany")
to doslownie zabojca oczu. Podobnie pewnie jak przekontrastowany
LCD.
Mam LCD od około tygodnia i nigdy nie zamieniłbym spowrotem na CRT.
Podręczniki do okulistyki też czytam (taka specyfika studiów), ale nie
zgodzę się na równoważność LCD i CRT. Wpływ fal elektromagnetycznych na
samopoczucie jest ogromny. Po przesiadce mogę siedzieć godzinami i czuję się
doskonale. Oczywiście wzrok trzeba odrywać co jakiś czas, ale to tak samo
jak się czyta książki. Główna wada CRT to zgubny wpływ na samopoczucie.
Zresztą obraz w LCD jest jak żyleta, więc nawet wytężanie wzroku, też ma coś
do gadania.
pozdrawiam.
Artur Czeczko
2003-10-28 06:56:26 UTC
Post by thraxx
Mam LCD od około tygodnia i nigdy nie zamieniłbym spowrotem na CRT.
A jaki monitor miałeś przedtem? Skoro wymieniłeś, to chyba coś z nim
było nie tak?
Wielu ludzi przesiada się ze starych monitorów CRT na nowiuśkie LCD,
stąd się biorą opinie, że LCD są o wiele lepsze.
Ja mam w domu CRT, w pracy LCD i jakoś nie zauważam tych
porażających różnic.

Pozdrawiam,
Artur
Slawomir Marczynski
2003-10-28 11:04:21 UTC
Post by thraxx
Mam LCD od około tygodnia i nigdy nie zamieniłbym spowrotem na CRT.
Coz, jak po kolejnych paru tygodniach ten twoj LCD bedzie mial
piec padnietych elementow obrazu to moze troche zmienisz zdanie.
Post by thraxx
zgodzę się na równoważność LCD i CRT. Wpływ fal elektromagnetycznych na
samopoczucie jest ogromny. Po przesiadce mogę siedzieć godzinami i czuję się
Ciekawe rzeczy piszesz, doprawdy ciekawe. Skad u ciebie taka znajomosc
przedmiotu? Bo, czego pewnie nie wiesz, przez twoje cialo bez przerwy
lezie rozne promieniowanie - jonizujace, elektromagnetyczne - i czasami
jego brak wlasnie powoduje zle samopoczucie (swiatlo sloneczne to tez
fale elektromagnetyczne).

To co powoduje zmeczenie to glownie dzwieki (szum) wydawany przez komputer
- zrob eksperyment polegajacy na zatkaniu sobie uszu tzw. stoperami a sam
sie przekonasz. Oczywiscie... jezeli twoj CRT byl popsuty to rzecz jasna
na pewno bylo meczace sie na nim meczyc.
Post by thraxx
doskonale. Oczywiście wzrok trzeba odrywać co jakiś czas, ale to tak samo
jak się czyta książki. Główna wada CRT to zgubny wpływ na samopoczucie.
Nie tak samo. Ekran LCD emituje swiatlo spolaryzowane, emisja ma charakter
kierunkowy, kolor "bialy" jest utworzony przez superpozycje waskich linii
widmowych, zwykle luminancja przekracza wlasciwa dla albedo papieru.

Choc, przyznaje, monitory CRT daja obraz jeszcze bardziej "nienaturalny".

I jeszcze jedno - samopoczucie. Ok. Sa ludzie, ktorym przeszkadza rysa
na lakierze ich samochodu. Sa tacy, ktorym przeszkadzaja bledne piksle
w monitorach LCD. Ok. Samochody sluza do tego aby z punktu A dojechac
do punktu B. Dlatego porysowany lakier ma znaczenie wylacznie estetyczne
i zupelnie drugorzedne w stosunku do funkcji samochodu.

Jednak monitor LCD to jest wlasnie cos, na co sie patrzy. Bez przerwy.
Albo i z przerwami. Dlatego wady w jakosci pokazywanego obrazu nie maja
charakteru estetycznego lecz nalezy rozumiec je jako zasadnicze usterki.

Oczywiscie, jezeli ktos np. oglada filmy porno na LCD... pewnie niewiele
mu "pare pikselkow" bedzie przeszkadzac. Ale przy nawet pisaniu zwyklego
tekstu upierdliwa czerwona kropa na srodku czytanego tekstu jest be.
Post by thraxx
Zresztą obraz w LCD jest jak żyleta, więc nawet wytężanie wzroku, też ma coś
do gadania.
Niby tak, ale sprobuj ten obraz przeciagac np. z zawartoscia okna.
Jest efekt? Jest. I ten efekt psuje polowe z przyjemnosci mienia LCD.

Co z tego, ze obraz statyczny jest ostry... skoro przy dynamicznym
wszystko jest zapaciane gorzej niz na najgorszym CRT? (A pamietam jeszcze
czarno-niebieskie monitory CDC6000). To troche tak, jak z wymalowana
lala, ktora slicznie wyglada w makijazu... tyle ze nie moze sie usmiechac,
boby jej ta tapeta sie pomarszczyla.

Slawomir Marczynski

Arael
2003-10-24 12:09:45 UTC
Post by Sur
- piksele w kształcie idealnych kwadracików też wcale nie są takie fajne.
Ja pracuje już długie lata na kineskopowym i wciąż mam wzrok na tyle dobry,
że widzę te gówniane kropki z których składa się obraz (bez jaj - bez
przybliżania się do monitora). Wolę już widok ładnych, zakolorowanych
kwadracików. Wiem, że mam stary monitor, ale i tak jest całkiem, całkiem.
Gdy będę kupował monitor to nawet nie pomyśle o kineskopowym.

Jak to mówią w reklamie:
moje oczy są po porstu tego warte.
[jabber] jid:***@CUTTHIS.chrome.pl
Mateusz Grzesiak
2003-10-24 22:12:24 UTC
Hmmm
Bylem dzis w MM i ogladalem monitory...
I jestem troche zawiedziony... jako test lecial MIS :-) (z video CD, ale to
chyba nie ma znaczenia..)
Obraz z LCD-okw generalnie mniej mi sie podobal niz CRT... ja wiem, ze
rozdzielanie sygnalu, ze dostrojenie ustawien (kolory!), a jednak... w
porownaniu z flatronem 19" wszystkie wypadaly blado, a on byl ustawiony na
60Hz... moze sie przyzwyczailem, ale gdybym mial monitor kupowac dla siebie
(i mial gdzie postawic 19 CRT ;-)) to jednak chyba wzialbym flatrona... za
polowe ceny LCDka...
Ech... Przyszla Szczesliwa Wlascicielka tez ma mieszane uczucia, ale
Szanowni Rodziciele (z okularami na nosach...) watpliwosci nie maja...
I coz mam nadzieje, ze do LCD-ka mozna sie przyzwyczaic i ogladanie na nim
filmow bedzie przyjemnoscia :-)
Oczywiscie nie odejmuje tym monitorkom zaslug jesli chodzi o prace
statyczna, czyli winda, office itp, tu sa naprawde przyjemne... i w ogole
mowie tylko o swoich subiektywnych odczuciach, zadnej wojny wywolywac nie
chce :-) Postaram sie po prostu porzadnie przemaglowac monitorki u
sprzedawcy i niech wygra najlepszy :-)

Pozdrawiam serdecznie i dziekuje za pomoc!
Mateusz G
Radoslaw Sokol
2003-10-24 08:11:31 UTC
Hi,
Post by Lookasik
prawdopodobnie nie wylaczylem /gdzie sie to wylacza??/.. pracowalem na
To zależy od przeglądarki. W mojej na przykład ta opcja w
ogóle jest standardowo wyłączona. Pytaj na grupach pl.comp.
.os.*.
Post by Lookasik
ustawieniach domyslnych. na crt zadnego smuzenia nie mialem a na niektorych
lcd to smuzenie doprowadzalo mnie do .....
Po wyłączeniu tej bzdury można normalnie pracować nawet na
matrycy pasywnej. Po prostu ta opcja przewidziana jest _tylko_
dla monitorów CRT. Prawidłowa konfiguracja oprogramowania to
podstawa.
\................... ftp://ftp.grush.one.pl/ ............../
Michal Kawecki
2003-10-23 07:51:01 UTC
Post by Lookasik
[...]
W mojej Belinei 101740 nie stwierdzam jakiegokolwiek smużenia przy
przewijaniu. Nie wiem, jakie ma parametry typu czas reakcji
wyświetlacza - ale są one IMHO całkowicie wystarczające. Pracuję z
wejściem analogowym i nie mam najmniejszych problemów z kalibracją,
akurat Belinea autokalibrację robi doskonale. Czcionki pod DOS-em są
przeskalowane, ale na pewno nie są nieczytelne (często pracuję z
WF-Magiem i pewnie bym to zauważył do tej pory ;-)). Generalnie - pomimo
iż nie jest to najnowszy monitor, bo po nim pojawił się 101730 - uważam,
że jest wart swojej ceny i w dalszym ciągu należy do czołówki monitorów
w swojej klasie. Na pewno jest to w dużej mierze związane z użyciem
bardzo dobrej matrycy, która jest zresztą o pół cala większa niż u
konkurencji. A i sama firma MaxData na brak wieloletnich doświadczeń w
produkcji monitorów (i nie tylko) na pewno nie narzeka ;-), produkuje
zresztą na wymagające rynki europejskie, co podnosi poprzeczkę. Brakuje
jej może tylko sprawnego marketingu, który by za nią lobbował na grupach
dyskusyjnych... ;-))

To tyle moich uwag a'propos wypowiedzi poprzedników.
--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/
Waldeusz
2003-10-23 07:38:04 UTC
[...]
Powiedz no mi Tomaszu, czy te 16ms
to jest rzeczywisty laczny czas zapalania i gaszenia piksela ??

Bo szczerze mowiac troche mi sie to wydaje "naciagane"
w patrzac na parametry innych matryc z polki sredniej ;)

Pozdrawiam
Waldeusz
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-23 11:45:15 UTC
Post by Waldeusz
Powiedz no mi Tomaszu, czy te 16ms
to jest rzeczywisty laczny czas zapalania i gaszenia piksela ??
To jest typowy łączny czas zapalenia + gaszenia.
Post by Waldeusz
Bo szczerze mowiac troche mi sie to wydaje "naciagane"
w patrzac na parametry innych matryc z polki sredniej ;)
Różne rzeczy firmom mozna zarzucać, ale naciągania Necowi na pewno
nie. Obcuję z najrozmaitszymi produktami tej marki od wielu wielu lat.
Zaskakuje to, że firma zyskuje w moich oczach z czasem, zamiast
obnażać słabe punkty. To nieczęsty przypadek i właściwy tylko dla
stabilnych poważnych firm.

Michal Kawecki
2003-10-24 12:02:13 UTC
[...]
[...]
Post by Tomasz Jurgieleiwcz
www.nec-poland.com
[...]
Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu. Niech żyje
nam. To śpiewałem ja - Jurgielewicz. ;-))

Bez urazy, proszę ;-). BP, MSPANC
--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-24 20:46:45 UTC
Post by Michal Kawecki
Bez urazy, proszę ;-).
Khm... tego....nawet jeśli tak nie myślę (choć myślę) to spodziewałeś
się innej odpowiedzi? ;-)

Zły to ptak co w własne gniazdo....

Michal Kawecki
2003-10-24 21:14:21 UTC
Post by Michal Kawecki
Bez urazy, proszę ;-).
Khm... tego....nawet jeśli tak nie myślę (choć myślę) to spodziewałeś
się innej odpowiedzi? ;-)
Zły to ptak co w własne gniazdo....
Bywa, że wypowiadanie się na grupach wykorzystuje się do zareklamowania
własnej firmy. Ale trochę przesadziłeś ;-).
(wiem, wiem, czepiam się...)
--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-24 21:36:25 UTC
Post by Michal Kawecki
Bywa, że wypowiadanie się na grupach wykorzystuje się do zareklamowania
własnej firmy. Ale trochę przesadziłeś ;-).
(wiem, wiem, czepiam się...)
Pewnie że się czepiasz ;-P.

A tak szczerze:
Czy moje wypowiedzi są samą oczywistą reklamą, czy może mają nieco
merytorycznej wartości?

Michal Kawecki
2003-10-24 21:59:32 UTC
Post by Tomasz Jurgieleiwcz
Czy moje wypowiedzi są samą oczywistą reklamą, czy może mają nieco
merytorycznej wartości?
Mają. Masz w końcu kontakt z dobrym sprzętem i z nowościami. Wolałbym
może więcej konkretów przy hmm... ocenianiu konkurencji ;-), ale biorąc
poprawkę na adres z którego stukasz - i po odsianiu powiązanych z tym
podtekstów - twoje posty okazują się całkiem wartościowe i wyczerpująco
omawiające temat. Dlatego lubię cię czytać ;-).

P.S. Popraw pole From...
--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/
Dido
2003-10-25 08:56:53 UTC
[...]
moze i nec jest ok ale czy dystrybutor jest ok?
"Jest to poręczenie, że zakupiony monitor rzeczywiście spełnia reklamowane
w tej aukcji walory.

" Zwrot jest możliwy tylko i wyłącznie w przypadku niezadowolenia z zakupu.
Nie obejmuje wad sprzętu, które normalnie rozpatruje się jako gwarancyjne.
Chodzi tu o to aby nie nadużywać dobrej woli sprzedawcy i nie wymagać zwrotu
wówczas kiedy monitor po prostu trzeba serwisować gwarancyjnie. Inny
przykład, często poruszany w pytaniach to problem potencjalnej możliwości
pojawiania się złych pikseli. Firma, którą reprezentuję nie może brać na
siebie odpowiedzielnosci większej niż przewiduje norma producenta i wchodzić
w kompetencje serwisu. Szczegółowe regulacje okreslające stan sprzętu,
terminy zwrotu i przelewu zapłaty omawiane są przy zamówieniu."

- no to ciekawe - bo zgodnie z polskim prawem ma sie gwarancje zwrotu
sprzetu , nienaruszonego zakupionego wysylkowo w ciagu 10 dni w kazdym
przypadku bez podania przyczyny - wedlug mnie sprzet nie musi byc sprawny -
przeciez klient nie mogl go sprawdzic - a wadliwosc jest wedlug mnie
wystarczajacym powodem do "niezadowolenia z zakupu" i "dobra wola
sprzedawcy" - nie ma tutaj nic do znaczenia

z "unikalnej gwarancji" wynika ze nienaruszony monitor zwrocony przez
klienta zgodnie z prawem w ciagu 10 - nie jest przyjmowany jesli ma martwe
pixele

jestem ciekaw jak udowodnicie klientowi ktory zwrocil monitor ze
jest niezadowolony z martwych pixeli a nie np kontrastu?

Dido
Mateusz Grzesiak
2003-10-23 14:19:26 UTC
Post by Mateusz Grzesiak
Jak trwale wlasciwe sa te monitory?
Na pewno zdecydowanie bardziej trwałe niż kineskopowe.
Rozumiem, ze wszystkie podswietlane sa "neonowkami", ktore mozna wymienic?
Bo wiem, ze w notebookach stosowano folie swiecaca i ona sie wypalaja...
No ale mniejsza z tym..

Zrobilem przeglad (teoretyczny, trzeba je bedzie jeszcze obejrzec w
dzialaniu):

Na czele Belinea 101751
+kontrast 500:1
+DVI
+170/170 stopni (pion/poziom)
+dobra opinia (w sklepie komputronik.pl),
-matryca 25ms - i to chyba trzeba sprawdzic w praktyce...

dalej LG Flatron 1710b
450:1
+16 ms
+DVI
-110/140
rozne komentarze...

NEC 1701
450:1
+16ms
+dobra opinia
-140/140
- bez DVI

Samsung 171N
+pivot
- cala reszta (400:1, 25ms, 140/120, bez DVI)

Zaznaczam, ze bralem pod uwage modele dostepne w zaprzyjaznionym sklepie.
(www.hts-comarch.pl)
Jesli ktos wie gdzie w Krakowie (tak wiem pl....regionalne) sa dobre ceny
LCD i duzy wybor, to bede wdzieczny.
Nie nastawiam sie na zakup wysylkowy - wzgledy praktyczne (nie obejrze) i
psychologiczne (nie przekonam do tego rodzicow kolezanki :-) )

Podobał mi sie ACER 1731, ale cena u dealera w Krakowie jest zaporowa...
(eurocom2000, 2700zl)

Dziekuje wszystkim za pomoc i prosze o jeszcze :-)

Pozdrawiam Serdecznie
Mateusz G
Mateusz Grzesiak

Zbyszek
2003-10-22 21:32:29 UTC
Post by Mateusz Grzesiak
[...]
Bylem w podobnej sytuacji, i rodzice kolezanki dali 4 tys za Samsunga 171P,
i jak regularnie tam bywam wywalac wszelkie Gatory, i reinstalowac conieco,
to naprawde znakomicie sie na nim pracuje. W sumie wybor byl pomiedzy tym
monitorem a jakims EIZO... przewazylo "design by Porsche" ;)
No i pasuje do zestawu bezprzewodowego Logitecha.
A co do samego wyswietlacza, to porownywalem w sklepie stojacy obok siebie
w/w monitor i jakis HP 17" i naprawde ten samsung ma duzo lepsza matryce -
na hp byl taki efekt, ze nawet pod lekkim katem od powierzchni odbija sie
lekko swiatlo na bialo, w Samsungu tak nie ma. Dodam jeszcze, ze inne serie
Samsunga maja ten efekt, podobnie jak kilka lg, ktore widzialemz. Swego
czasu jak rozgladalem sie za lcd to najlepszy obraz mialy Samsungi 151p i
171p oraz iMac :)
Niestety to bylo prawie rok temu, teraz pojawilo sie duzo innych modeli,
wiec moze sie okazac, ze znajdziesz cos lepszego.

pzdr
Zbyszek
Mateusz Grzesiak
2003-10-22 22:01:16 UTC
Post by Zbyszek
Bylem w podobnej sytuacji, i rodzice kolezanki dali 4 tys za Samsunga 171P,
No az takiej kasy to wydac nie chca ;-)
Ale powaznie, to teraz kosztuje on ok 2500zl, a w benchmarku.pl jest na
pierwszym miejscu, wiec pomysle (poczytam :-))
Dzieki!

Mateusz G ...
azbest
2003-10-22 23:05:38 UTC
kup najnowszego chipa 11/2003 - test 70ciu LCDkow
Waldeusz
2003-10-23 07:47:02 UTC
Post by azbest
kup najnowszego chipa 11/2003 - test 70ciu LCDkow
Pytanie tylko czy rzetellny
bo jak gdzies ostatnio w radio slyszalem
wg. badan (jakiejs zagraniczej agencji) polska jest w czolowce
przekupnych dziennikarzy na swiecie

Pozdrawiam
Waldeusz
Tomasz Jurgieleiwcz
2003-10-23 13:28:49 UTC
Post by Waldeusz
Pytanie tylko czy rzetellny
He, he... test w Chip'ie.... ubaw.... niech zgadnę... mam już pewniaki
na "zwycięzców"...

Kilka lat temu testowano "szlifa" 486 jako super sprzęt, innym razem
modem Zoltrix Phantom (niech mu ziemia lekką będzie) wygrał w rankingu
z USR i zajął pierwsze miejsce (sic!).

Jo Joro
2003-10-23 07:31:35 UTC
Coś dziwnego nastąpiło Śr, 22 paź 2003 o 22:01 GMT
Post by Mateusz Grzesiak
[...]
Oglądałem wiele monitorów LCD (przez pół roku planowałem zakup). Kupiłem
Acer 1731 i nie załuję. Lokalny sklep sprowadził go dla mnie na
zamówienie i śmieszne jest to, że sprzedawca kupił ten sam model dla
siebie do domu :) Twierdzi też że w ciągu miesiąca dzieki mnie sprzedał
tego 6 sztuk.
Oglądałem też monitory NEC, Belinea, Samsung, LG, MAG, AOC.

Generalnie parametry są zbliżone i moim zdaniem należy zwracać uwagę na
to aby:

1. nie kupować AOC i MAG. Może są użytkownicy którym wystarczają te
monitorki, ale ja wyraźnie widziałem smużenie. Nie twierdzę, że jest tak
we wszystkich modelach oczywiście. No i MAG ma potworną, grubą ramkę jak
w starych 15 letnich CRT.

2. Moim zdaniem warto brać tylko modele z 20ms matrycą. W 90% przypadków
16ms jest lekko oszukane, a 25 ms to (jak dla mnie) trochę za dużo.

3. Zwróć uwagę na przeskalowanie obrazu do niższych rozdzielczości. Czy
nie są rozmyte czcionki. To jest najważniejsze, jeśli masz zamiar
popracować trochę w DOS, czy linux commandline. Np. Belinea robi to
fatalnie! Czcionki w DOS były tak rozmyte, że nie dało się tego czytać!
Acer jest perfekcyjny, NEC prawie.

4. Istotne są też kąty widzenia. IMHO NEC i Belinea tutaj rządzą. Acer
ma IMHO trochę małe kąty góra/dół.
5. Byłoby super gdyby LCD miał DVI, wtedy odpada kalibrowanie obrazu. I
nie bedzie później narzekania, że dałem >2k PLN za monitor, a nie mogę
go wyregulować poprawnie :)

Pozdrawiam
Arek
Dido
2003-10-23 09:36:33 UTC
Post by Mateusz Grzesiak
[...]
Polecam Samsunga 172B lub jakis 17' Eizo - ale wedlug mnie Samsung 172B jest
najlepsza 17' - ma rewelacyjna podstawke no i parametry

pozdrawiam

Dido